Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Algemene voorwaarden opstellen

Door algemene voorwaarden op te stellen bij een overeenkomst is het voor uw klant duidelijk hoe het onder andere zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen. U bent niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen.

Goede algemene voorwaarden kunnen u een hoop tijd en moeite besparen. Als u deze eenmalig opstelt, kunt u de algemene voorwaarden gebruiken voor al uw contracten en overeenkomsten. In de overeenkomst moet dan wel een duidelijke verwijzing naar deze voorwaarden staan. 

Het opstellen van algemene voorwaarden kan op verschillende manieren. U kunt ze zelf opstellen of u kunt gebruik maken van diverse modellen. Zorg er in ieder geval voor dat u de voorwaarden opstelt die bij uw bedrijf passen. Zorg er ook voor dat ze goed leesbaar zijn.

Tips voor het opstellen van uw algemene voorwaarden

Enkele tips bij het opstellen van uw algemene voorwaarden:

  • Ga op zoek naar een voor u passend model. Op internet vindt u verschillende modellen bijvoorbeeld voor levering aan consumenten. Zo bestaan er modellen voor een webwinkel en modellen die in overleg met de Consumentenbond voor een aantal branches zijn opgesteld. Als u lid bent van een branche- of beroepsvereniging kunt u verplicht zijn om deze te gebruiken bij levering aan consumenten. Bekijk hier het overzicht van de consumentenvoorwaarden.
  • Beoordeel of de algemene voorwaarden aan uw situatie moeten worden aangepast, bijvoorbeeld met hulp van een juridisch adviseur.
  • Gebruik algemene voorwaarden op de juiste manier. Zorg dat ze goed zichtbaar zijn op uw site. Laat uw klant van te voren weten, digitaal of schriftelijk, wat uw voorwaarden zijn.
  • Deponeer de algemene voorwaarden bij de KvK of de rechtbank.

Algemene voorwaarden voor uw webshop

Het is handig om algemene voorwaarden te hebben als u een webshop heeft. Hierin staan regels die gelden voor al uw overeenkomsten, zoals leveringsvoorwaarden, contractduur, betalingstermijn, bedenkingstermijn en garanties.

De Nederlandse Thuiswinkelorganisatie heeft voor haar leden modelvoorwaarden opgesteld voor een webwinkel. De voorwaarden voor een webwinkel wijken met name af op het gebied van de bedenktermijn over het retourrecht ten opzichte van gewone algemene voorwaarden. Vergeet niet naast het opstellen van algemene voorwaarden ook te voldoen aan de wettelijke informatieplichten op uw website.

Meer weten over het starten van een webwinkel? Volg dan het webinar Voldoet mijn webshop aan de regels?

Deze informatie is geplaatst door: KVK.