Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Een offerte maken

Een potentiële klant heeft een klus en vraagt of u een offerte wilt opstellen. Een offerte maken, geeft duidelijkheid en met een interessante prijsopgave trekt u de klant over de streep. Hoe maakt u een goede offerte?

Wat is een offerte?

Een offerte is een formeel voorstel aan uw mogelijke klant. Hierin maakt u precies duidelijk wat u kunt leveren. Denk goed na over wat u gaat offreren. En met name tegen welke prijs u dat kunt bieden.

Hoe maakt u een goede offerte?

Breng eerste de wensen van de klant zo goed mogelijk in kaart. En zorg ervoor dat uw offerte daar goed op aansluit. Maakt u bijvoorbeeld een offerte voor het ontwerpen van een huisstijl? Vraag dan na welke onderdelen u moet ontwerpen. Logo, visitekaartjes en briefpapier of ook een website?

Wat zet u in een offerte?

Gaat u een offerte maken? Zet dan in ieder geval de volgende onderdelen in de offerte:

  • uw gegevens en de gegevens van uw klant;
  • datum van de offerte;
  • offertenummer;
  • samenvatting van de werkzaamheden;
  • uw tarief of prijs;
  • geldigheidsduur van uw offerte;
  • een verwijzing naar uw algemene voorwaarden.

Bekijk een voorbeeld offerte om te zien hoe deze onderdelen terugkomen in de offerte.

Wees zo concreet mogelijk in uw offerte

Het is belangrijk dat uw offerte zo concreet mogelijk is. Is het prijsvoorstel inclusief of exclusief btw? Maak dat duidelijk in uw offerte. Zijn er nog bijkomende kosten? Zoals reiskosten of andere zaken? Vermeld dat dan ook. Vermeld in de offerte of het bedrag inclusief of exclusief btw en reiskosten is. Maak duidelijk welke werkzaamheden er binnen de offerte vallen en wanneer u over meerwerk spreekt. Onder welke voorwaarden kunt u uw werkzaamheden uitvoeren? Denk hierbij aan voorbereidend werk van uw klant of de aanwezigheid van materialen. Afspraken over bijvoorbeeld betalingen kunt u opnemen in uw algemene voorwaarden.

Let bij het offreren verder op de volgende punten:

  • Splits uw werkzaamheden uit. Zo kan uw klant kiezen wat hij wel of niet laat doen.
  • Zorg voor een aantrekkelijke offerte: overzichtelijk, in uw huisstijl en zonder vaktermen.
  • Maak gebruik van een begeleidend schrijven bij uw offerte als u wilt verwijzen naar een eerder gesprek.
  • Als uw klant de offerte tekent, heeft u een juridische overeenkomst. Neem de tijd voor uw offerte en lees alles na voor u hem verzendt.

Voorbeeld offerte

Voor verdergaand advies en begeleiding, zijn er uiteenlopende marktpartijen die dienstverlening op dit gebied aanbieden. De Kamer van Koophandel biedt een voorbeeld van een offerte.

Deze informatie is geplaatst door: KVK.