Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Verkoop per telefoon (telemarketing)

Voor verkoop per telefoon gelden regels. Biedt u een product of dienst aan? Dan moet u zich houden aan regels voor telemarketing en verkoop op afstand. Heeft u een bedrijf en wilt u zelf niet gebeld worden? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register. Dit kan alleen als u een eenmanszaak, maatschap of vof heeft.

Uw (telemarketing)bedrijf registreren in het Bel-me-niet Register

In het Bel-me-niet Register voor bedrijven kunnen telemarketingbedrijven zich registreren en belbestanden up- en downloaden. In dit register staan telefoonnummers van consumenten die u niet ongevraagd mag bellen voor reclame of werving. Doet u dit toch, dan kan de consument een klacht indienen bij ConsuWijzer. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan bij overtreding een boete opleggen. Er is verschil tussen nieuwe klanten en bestaande klanten:

Nieuwe klanten

Consumenten die in het Bel-me-niet Register staan mag u niet bellen. Belt u met een consument die niet in het register staat ingeschreven? Dan moet u hem wijzen op het bestaan van het register. U moet de mogelijkheid bieden deze persoon in het register in te schrijven. Ook moet u de consument direct uit het bestand van uw bedrijf verwijderen, als hij niet meer door u gebeld wilt worden.

Bestaande of voormalige klanten

Bestaande of voormalige klanten mag u bellen. Zelfs als ze in het Bel-me-niet Register staan. U moet dan wel vragen of ze in uw belbestand willen blijven staan. Wil de klant dat niet? Dan moet u de klant uit uw belbestand verwijderen en mag u hem niet meer bellen.

Wat zijn de regels voor het telefoongesprek?

  • Direct aan het begin van het gesprek moet u vertellen namens welk bedrijf of welke organisatie u belt en dat het uw doel is om iets te verkopen
  • Tijdens het gesprek heeft u een informatieverplichting. U moet bijvoorbeeld vertellen wat u verkoopt, hoe lang de bedenktijd voor de consument is en wat de kosten zijn.
  • Voor bepaalde overeenkomsten moet de klant de overeenkomst schriftelijk bevestigen.

Zelf inschrijven in het Bel-me-niet Register

Heeft u een eenmanszaak, maatschap of vof? En u wilt niet gebeld worden door telemarketeers? Dan kunt u zich inschrijven in het Bel-me-niet Register voor consumenten. Als bv, nv, of ander rechtspersoon is het niet mogelijk uw telefoonnummers te blokkeren. U kunt zich dan niet laten registreren in het Bel-me-niet Register.

Deze informatie is geplaatst door: Antwoord voor bedrijven.