Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Het State of Grocery Retail Report 2024 is een uitgebreid  rapport  van EuroCommerce in samenwerking met McKinsey.

Het rapport vermeldt de belangrijkste trends in de Levensmiddelendetailhandel inclusief consumentengedrag, AI, digitalisering en duurzaamheid. Het is gebaseerd  op interviews met vier CEOs, een enquête onder meer dan 30 Europese leiders in de Levensmiddelendetailhandel en op een enquête gehouden onder 12.000 consumenten uit elf Europese landen.

Het jaar 2023 draaide voor de Europese Levensmiddelensector temeer om inflatie. Consumenten hielden hun hand op de knip wat leidde tot een daling in volume. Deze volumedaling nam af tegen het einde van 2023 en begon zelfs in sommige markten weer te stijgen. Als deze trend aanhoudt, is de verwachting dat het algehele volume in de levensmiddelendetailhandel in Europa weer toeneemt in de tweede helft van 2024. Echter,  als we verder kijken dan deze trend, zien we ook een grote diversiteit tussen de verschillende Europese landen.

Voor het volledige EuroCommerce- rapport, zie: www.eurocommerce.eu/state-of-grocery-europe-2024-full-report-vf.pdf

Zie hieronder een deel van de belangrijkste trends uit het rapport voor 2024:

  • In 2024, grocery retailers will continue to feel margin pressure, which is a top 3 priority for 70 percent of surveyed CEOs.
  • While over 45 percent of European consumers state they are still looking for ways to save money when shopping in 2024, initial signs indicate that high-income households are trading up again and may buy more high quality or organic products.
  • As consumers spend more time on the move, the food-to-go market is surging and the food service industry outpaced the grocery retail industry by 3 percentage points.
  • Progress on sustainability has been made, but there is still a long way to go. Although 29% of the 2025 Scope 1 and 2 emission reduction targets for the top 10 retailers have already been achieved, none of them reports their progress on Scope 3 targets yet.
  • 20 out of the top 30 European grocers already have an established retail media (RM) business. 2024 will be marked by a bold expansion of retailers’ RM footprint.
  • Across Europe, grocers are faced with a higher-than-ever number of vacancies, while the average tenure of employee retention shortens. Attractive grocery employers offer careers, not just jobs, in combination with the right work-life balance.