Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Twintigers Jarell Habets en Michiel van Wandelen van startup Shypple  deelden aansluitend aan de jaarlijkse VNHI-ledenvergadering hun verhaal over hun bedrijf. Muisstil was het in de zaal terwijl ze vertelden over hun eerste stappen in de logistieke wereld, de momenten van wanhoop en de momenten van succes.

Zo’n succesmoment was er toen een grote investeerder aanhaakte en geld overmaakte. Shypple wil de zeevracht-markt openbreken en door slimme online-software het verschepingsproces transparanter en goedkoper maken. Een nieuw product, dat op moet boksen tegen conservatieve krachten in de logistiek.

De opwinding was dan ook groot bij het jonge team van Shypple toen de investeerder besloot mee te doen. ‘Niemand van ons had ooit 360.000 euro op zijn rekening gehad. Daar hebben we wel wat screenshots van rondgestuurd aan onze collega’s’, vertelt Jarell.

‘Onze klanten sturen ons soms ook kattenfoto’s’

Samen met Michiel van Wandelen startte hij zijn bedrijf op, dus kwamen ze ook samen naar de VNHI-bijeenkomst om hun verhaal te vertellen. Een paar oneliners:

Over orderverwerking: ‘Email heeft ons ver gebracht, maar we zijn eraan verslaafd geraakt’.

Over marketing: ‘We moesten erachter komen: wie is onze ideale klant?’

Over tegenvallers en doorgaan: ‘Fall down seven times, stand up eight’.

Over klanten werven: ‘Van de 130 verschepers die we hadden namen er na de proefperiode maar 2 afscheid’.

Over de belangstelling van andere partijen: ‘Het werd voor ING opeens interessant om voor ons een heel nieuw financieel product te bouwen’.

Over de startup-cultuur: ‘Via onze bedrijfs-chat sturen onze klanten ons soms ook kattenfoto’s. We willen dat persoonlijke erin houden’.

Over groeien en toch een uniforme bedrijfscultuur vasthouden: ‘Cultuur is hoe het management werkt’.

‘Tsunami aan e-commerce’

Na de oprichters van Shypple vertelde Jan Meyboom van de Douane Nederland over het werk van zijn dienst. Opmerkelijk feit: eenderde van de totale goederenstroom die Europa in en uitgaat, loopt via Nederland. Toch vormt het Nederlandse douanepersoneel maar een paar procent van het totale aantal douaniers in Europa. Het is dus hard werken voor de douane. De groei van webshops in China die direct verzenden naar Nederlandse klanten maakt het werk nog moeilijker. Meyboom: ‘De hele tsunami aan ecommerce is voor ons een ongelooflijk ingewikkeld proces’.

Voor containercontrole hanteert de douane profielen; een lading ananas uit IJsland is verdacht, want daar groeien tenslotte helemaal geen ananassen. Toch slipt er het nodige doorheen. Meyboom: ‘We worden weleens gebeld door  een supermarkt die dan meldt: ‘er zitten twee plastic tassen met drugs bij onze bananen, wat gaan we daarmee doen’?

Hij is trots op de nieuwe Rijks-inspectieterminal op de Maasvlakte, die net opgeleverd is. De terminal stelt de douane in staat haar werk een stuk sneller te doen. Snelheid is belangrijk, omdat de douane het logistieke proces niet onnodig wil hinderen. Daarom beschikt de douane onder andere over een scanner waar goederentreinen met zestig kilometer per uur doorheen kunnen rijden terwijl ze gecontroleerd worden.

‘We rekenen op een harde brexit’

Vanwege de aankomende Brexit is het alle hens aan dek voor de douane, vertelt Meyboom. ‘We rekenen op een harde brexit, waardoor Engeland officieel een ‘derde land’ wordt. Daardoor krijgen we er binnenkort er 35.000 nieuwe klanten bij! Een bloemenhandelaar die nooit met de douane te maken had, moet opeens bij ons langskomen’.

Meyboom drukt ondernemers die zaken doen met Engeland op het hart om het Brexitloket op internet te bezoeken, en een voorlichtingsbijeenkomst van de Rijksdienst voor Ondernemers bij te wonen.

Gezellige netwerkborrel

Na afloop van het sprekersgedeelte was er een gezellige netwerkborrel, waar de leden elkaar ook voor zakelijke afspraken wisten te vinden. Netwerkevenementen van het VNHI zijn daarvoor een goede gelegenheid. Ben je lid en wil je er de volgende keer ook bij zijn? Hou dan de VNHI-website in de gaten, volg ons op Linked In en Twitter en lees onze nieuwsbrief. Ben je geen lid en heb je toch belangstelling voor onze evenementen? Ook dan ben je van harte welkom! Volg de aanwijzingen op het aanmeldingsformulier dat bij elk evenement gepubliceerd wordt.