Als VNHI lid kunt u hieronder inloggen in het VNHI ledendeel. Gebruik als gebruikersnaam 'VNHI'.

Aanmelden voor bestaande gebruikers
   

Fascinerende lectuur voor iedere ondernemer: het boek dat de journalisten Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam schreven over de geschiedenis en de overlevingsstrijd van het Blokkerconcern. Importeurs kunnen er ook nog praktische tips uit destilleren.

 

Honderdtwintig gesprekken met 83 mensen liggen ten grondslag aan ‘Blokker, Hoe het imperium de familie ontglipt’. Een onthutsend boek. Omdat het haast pijn doet om te lezen hoe klassieke fouten (vasthouden aan het oude, geen opvolging regelen, de veranderende buitenwereld negeren) zulke grote gevolgen kunnen hebben.

Jaap Blokker in 1983, foto uit besproken boek

Verlegen

Het boek zit de broers Jaap en Ab Blokker nauw op de huid. Door de vele achtergrondgesprekken zijn de auteurs vaak in staat vanuit een veelzeggende, kleine gebeurtenis uit te zoomen naar een bredere ontwikkeling. Daardoor blijf je geboeid. Zo weigert Jaap Blokker zelf uit verlegenheid in 2003 de onderscheiding ‘Topman van het Jaar’ in ontvangst te nemen. Maar als zijn vervanger de volgende dag de bijbehorende bokaal aan Jaap overhandigt, glinsteren zijn ogen toch, weten de auteurs.

Vreemd genoeg paart Jaap Blokker verlegenheid aan een enorme daadkracht. Hij wordt in 1975 op 33-jarige leeftijd de leider van het familiebedrijf. Meer dan een kwart eeuw is hij succesvol, tot de opkomst van webshops en de sterke groei van concurrent Action steeds sterker hun invloed laten gelden.

Geen opvolger

Een goed antwoord heeft Jaap er niet op, en de mensen onder hem slagen er ook niet in hem een andere kant op te krijgen. In 2011 overlijdt Jaap op 69-jarige leeftijd. Een ervaren opvolger ontbreekt. Broer Ab ambieert de rol niet, hij is liever in China op inkoopjacht en leidt daarnaast zijn ‘eigen’ Blokker-winkels in België.

De lezer is dan halverwege het boek, en wat volgt is een stoet aan directeuren die elk op hun beurt het concern proberen te redden. Allemaal merken ze dat de boot sneller volloopt dan dat zij het water eruit kunnen hozen.

Het bedrijf komt in de rode cijfers, formulewijzigingen worden weer ingetrokken, het nieuwe logo wordt aangepast, dochterbedrijven als Marskramer, Leen Bakker, Xenos en Intertoys worden verkocht. Uiteindelijk blijven alleen de Blokkerwinkels over.

‘Het succes van Jaap en Ab Blokker leek oneindig. Maar stukje bij beetje is Blokker Holding toch ingehaald door de tijd’, schrijven de auteurs in het laatste hoofdstuk.

Een meeslepend geschreven boek dat je moeilijk weg kunt leggen voor je het uit hebt.

10 importtips van Jaap en Ab Blokker

Blokker Amsterdam, rond 1970. Foto uit besproken boek.

Consumentenartikelen inkopen, importeren en ze met winst doorverkopen is een kunst. Hoe doe je dat? Uit het boek laten zich de volgende tips destilleren:

  1. ‘Niet voorradig’ is een doodzonde, koop liever teveel in dan te weinig
  2. Bluf bij leveranciers dat je naar hun concurrent gaat – ook als die er niet is
  3. Zet zo laag mogelijk in bij prijsonderhandelingen
  4. Verhoog het inkoopvolume om de inkoopprijs omlaag te krijgen
  5. Verlaag de inkoopprijs door de productiekosten van het product te verlagen, maar zo dat de consument het niet merkt
  6. Gun je leverancier ook wat, zorg dat je alletwee tevreden bent over een order
  7. Ga met twee man naar een deal, laat de een enthousiast zijn en de ander kritisch. De tegenpartij zal de prijs verlagen.
  8. Laat populaire producten van anderen namaken in Azië
  9. Mijd bekende verkoopbeurzen, zoek in productielanden zelf naar leveranciers
  10. Praat niet te lang, beslis snel

‘Blokker, Hoe het imperium de familie ontglipt’, Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam, Ambo |Anthos, 2018. Prijs 20,00, e-book 12,99  

Het familiemotto. Foto uit besproken boek